دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30364820220220A Comparative Study of National and International Laws on the Elimination of Domestic Violence against Womenمطالعه تطبیقی قوانین ملی و بینالمللی در زمینه رفع خشونت خانگی علیه زنان732144089FAزاهرهسادات میرجعفریدانشجوی دکتری مطالعات زنان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.جواد حبیبیتباردانشیار گروه فقه و حقوق قضایی، جامعة المصطفی (ص)، قم، ایران.0000-0002-6215-1918احمدرضا توحیدیاستادیار گروه حقوق عمومی بینالملل، دانشگاه قم، قم، ایران.محسن فتاحیاستادیار دانشکده زن و خانواده، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.Journal Article20201027Domestic violence against women is one of the social harms threatening the family institution, and programs to combat it are seriously on the agenda of human rights organizations. Despite the fundamental and attitudinal differences between the Islamic-Iranian legal system and international instruments, strengthening the position of women in the home and society and enforcing women's legal rights in all areas, and paying special attention to their constructive role are important concerns for both. In this article, we review domestic laws related to the elimination of violence against women, in particular the Women's Security Bill and the Charter of Women's Rights and Responsibilities in the Islamic Republic, and compare them with international instruments such as the Conference on the Elimination of Discrimination against Women and International Covenants. After analyzing their strengths and weaknesses, solutions such as optimal culture-building, criminalization of domestic violence in Iranian laws and international instruments, and appropriate family disciplinary sanctions are proposed with the aim of strengthening the family, promoting arbitration in Iran, and mediation in the international arena.خشونت خانگی علیه زنان یکی از آسیبهای اجتماعی تهدیدکننده نهاد خانواده است که برنامههای مقابله با آن بهجدّ در دستور کار نهادهای حقوق بشری قرار گرفته است. با وجود تفاوتهای مبنایی و نگرشی بین نظام حقوقی اسلامیایرانی با اسناد بینالملل تقویت جایگاه زن در خانه و اجتماع و استیفای حقوق قانونی زنان در همه عرصهها و توجه ویژه به نقش سازندهشان از دغدغههای مهم هر دوی آنها به شمار میرود. در این مقاله قوانین داخلی مرتبط با رفع خشونت علیه زنان، بهخصوص لایحه تأمین امنیت زنان و منشور حقوق و مسئولیتهای زنان در جمهوری اسلامی را بررسی میکنیم و با قوانین اسناد بینالمللی از جمله کنفرانس رفع تبعیض علیه زنان و میثاقهای بینالمللی مقایسه خواهیم کرد. پس از تحلیل ضعفها و قوتهای آنها راهکارهایی از جمله فرهنگسازی بهینه، جرمانگاری خشونت خانگی در قوانین ایران و اسناد بینالملل همراه با در نظر گرفتن مجازاتهای تأدیبی مناسب خانواده و در راستای تحکیم خانواده، ترویج حکمیت در ایران و میانجیگری در عرصه بینالملل پیشنهاد میشود.دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30364820220220Jurisprudential Study of the Effects of Cyberspace on the Individual and Familyبررسی فقهی آثار مصرف فضای مجازی بر فرد و خانواده3356145244FAرضا اسفندیاری (اسلامی)دانشیار گروه دانشهای وابسته به فقه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران.Journal Article20210520Cyberspace in the present era has a very wide and profound impact on human life and its use as one of the cultural consumptions is worth considering. In the jurisprudential study of this issue, one must first determine the effects of its application on the individual and society, and the effect of consumption on the personality of the consumers. Of course, any cultural consumption of cyberspace, especially the networks of foreign messengers, is, on the one hand, an influential factor and, on the other hand, a sign of being affected. In the current situation, where the general management of cyberspace is not in the hands of the Islamic ruler, the first step is to talk about the rule of necessity to determine how to use it, and in applying this rule, the incompatibility and the least harm should be considered. However, we go beyond the signification of the rule in two areas; the first is cultural consumptions that are not harmful and the second is consumptions that are in conflict with another task, but the consumption per se is not necessary. Nevertheless, the rule expressing the preliminary regulation is without considering the interference of the ruler, but if the Islamic government forbids access to part of cyberspace, the absoluteness of prohibition cannot be understood as an absolute prohibition, unless titles such as weakening or disrupting or depriving the system of security arise.فضای مجازی در دورهٔ حاضر تأثیرات بسیار وسیع و عمیقی بر زندگی بشر دارد و استفاده از آن به عنوان یکی از مصارف فرهنگی در خور بررسی است. در بررسی فقهی این موضوع نخست باید آثار مصرف بر فرد و جامعه را تعیین، و اثر مصرف بر شخصیت مصرفکننده را بررسی کرد. البته هر گونه مصرف فرهنگی فضای مجازی به یک لحاظ عاملی تأثیرگذار و به لحاظ دیگر نشاندهنده اثرپذیری است، بهویژه شبکههای پیامرسان خارجی. در اوضاع و احوال کنونی، که مدیریت کلان فضای مجازی در اختیار حاکم اسلامی نیست، در گام نخست باید از قاعدهٔ تقدیر ضرورت برای تعیین نحوه مصرف سخن گفت و در تطبیق این قاعده باید عروض تزاحم و ارتکاب اخفالضررین را لحاظ کرد، ولی از حدود دلالت قاعده در دو زمینه خارج میشویم؛ اول مصارف فرهنگی که آسیبی ندارد و دوم مصارفی که در تزاحم با تکلیفی دیگر است ولی اصل مصرف واجب و ضروری نیست. در هر صورت، قاعده بیانگر حکم اولی بدون لحاظ دخالت حاکم است ولی اگر حکومت اسلامی دسترسی به بخشی از فضای مجازی را ممنوع کند از اطلاق منع نمیتوان منع مطلق را فهمید، مگر عنوانی مثل تضعیف یا اختلال یا سلب امنیت نظام عارض شود.دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30364820220220The Effect of Spiritual Intelligence on Mental Health: A Study on Female Nurses in Mazandaran's Hospitalsتأثیر هوش معنوی بر سلامت روان: مطالعهای در بین پرستاران زن بیمارستانهای استان مازندران5783144085FAمحمدحسین مختاریدانشیار گروه کلام و فلسفه دین، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ایران.Journal Article20200708Due to the special circumstances of the hospital environment and the constant communication of nurses with patients, the mental health of nurses, especially female nurses, has a deterrent role in the occurrence of dysfunctional behaviors. The aim of this study is to investigate the relationship between spiritual intelligence (SQ) and mental health of female nurses in Mazandaran's hospitals, examining the correlation between these two variables, and showing its effects on balancing some adversities and stressful behaviors. The research approach is descriptive and correlational and is conducted by field method using standard questionnaires of King and Dico spiritual intelligence and Goldberg and Hiller mental health questionnaire with a sample size of 250 people through available sampling. The collected data are analyzed by mean tests and structural equation modeling, using SPSS and LISREL software. In this study, spiritual intelligence is used as an independent variable with four indicators of critical thinking, meaning production, awareness, and development of consciousness and mental health is used as a dependent variable with four indicators of physical symptoms, anxiety symptoms, social functioning, and depressive symptoms. Research findings show a positive correlation between spiritual intelligence and mental health of nurses.با توجه به اوضاع و احوال خاص محیط بیمارستان و ارتباط مستمر پرستار با بیماران، سلامت روان پرستاران، بهویژه پرستاران زن، نقش بازدارندهای در بروز رفتارهای کژکارکردی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی (SQ) با سلامت روان پرستاران زن بیمارستانهای استان مازندران همبستگی بین این دو متغیر را بررسی میکند، و تأثیرات آن بر تعدیل برخی ناملایمات و رفتارهای تنشزا را نشان میدهد. رویکرد پژوهش، توصیفی و طرح همبستگی است که به روش میدانی با بهرهگیری از پرسشنامههای استاندارد هوش معنوی کینگ و دیکو و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلر با حجم نمونه 250 تن از طریق نمونهگیری در دسترس اجرا شد و دادههای جمعآوریشده به وسیله آزمونهای میانگین و مدل معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شد. طبق نتایج این بررسی، که هوش معنوی به عنوان متغیر مستقل با چهار شاخص تفکر انتقادی، تولید معنا، آگاهی و توسعه آگاهی و سلامت روان به عنوان متغیر وابسته با چهار شاخص علائم جسمانی، علائم اضطرابی، کارکرد اجتماعی و علائم افسردگی به کار رفته بود، وجود همبستگی مثبت بین برخورداری از هوش معنوی و سلامت روان پرستاران اثبات شد.دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30364820220220Jurisprudential and Legal Study of the Role of Hatred in Khul Divorceبررسی فقهی و حقوقی نقش کراهت در طلاق خلع85102144090FAاحمدعلی قانعدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران,احمدرضا موسوی (مصباحالشریعه)کارشناس ارشد حقوق خصوصی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران,Journal Article20210526Civil law, in accordance with Imami jurisprudence, has recognized several types of divorce, one of which is <em>Khul </em>divorce. This divorce has special rules, including the fact that according to Article 1146 of the Civil Code, the divorce is specific to the time when the wife hates the husband and is willing to pay money to him in return for the divorce. In the present study, the authors seek to explain the role and effects of "hatred" in divorce by using the descriptive-analytical method and collecting data from library sources. The research findings indicate that if the wife does not hate the husband, she cannot separate from him by <em>Khul</em> divorce, but must resort to another type of divorce. In addition, the hatred must be so severe that if the separation between the spouses does not occur, the wife will not observe the divine commandments.قانون مدنی، به تبعیت از فقه امامیه چند نوع طلاق را به رسمیت شناخته است که یکی از آنها طلاق خلع است. این طلاق، قواعد ویژهای دارد، از جمله اینکه مطابق ماده 1146 قانون مدنی، طلاق خلع مختص زمانی است که زوجه از زوج کراهت داشته باشد و حاضر باشد در قبال طلاق، مالی را به زوج بذل کند. نگارندگان در پژوهش پیش رو، با روشی توصیفیتحلیلی و جمعآوری دادهها از طریق شیوه کتابخانهای در صدد تبیین نقش و آثار «کراهت» در طلاق خلع هستند. نتایج حاصل از پژوهش، حاکی از آن است که اگر زوجه از زوج کراهت نداشته باشد، نمیتواند با طلاق خلع از او جدا شود، بلکه باید به نوع دیگری از طلاق متوسل شود. بهعلاوه، این کراهت باید شدید باشد، به نحوی که در صورت حاصلنشدن مفارقت بین زوجین، زوجه احکام الاهی را رعایت نکند.دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30364820220220Policy of Reviewing, Reforming and Complementing the Legal System and Judicial Procedures with a Focus on Reason and Way of the Wise in Resolving Family Disputesسیاست بازنگری، اصلاح و تکمیل نظام حقوقی و رویههای قضایی با تمرکز بر عقل و سیره عقلا در حل اختلاف دعاوی خانواده103134144091FAسید احسان رفیعی علویاستادیار گروه فقه مضاف، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، قم، ایران.سعید محجوبدانشآموخته دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0002-4347-1377Journal Article20210726One of the general policies of the family that the Supreme Leader has announced after consulting the Expediency Discernment Council is to review, reform, and complete the legal system and judicial procedures in the field of the family, in accordance with new needs and requirements and with the aim of consolidating the family. Given the rise of rationalist currents with emphasis on the place of reason and way of the wise among the sources of the family law system, in this article, we examine whether these two elements can be used as a rationale for reviewing, reforming, and completing the legal process. The use of these sources in the family law system due to the special nature of the system, such as the penetration of morality in it and the lack of guarantee of implementation in some rulings such as the obligation to sexual obedience, has created a great deal of ambiguity, to the extent that doctrine and courts have not dealt with it properly and no rules have been laid down to clarify it. Therefore, recognizing the position of these sources in the family law system as an important part of the legal system, the judges' correct use of them, and explaining the above legal policy is of indescribable importance.یکی از سیاستهای کلی خانواده که مقام رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کرده است، بازنگری، اصلاح و تکمیل نظام حقوقی و رویههای قضایی در حوزه خانواده، متناسب با نیازها و مقتضیات جدید با هدف تثبیت و تحکیم خانواده است. با توجه به اوجگیری جریانهای عقلگرا با تأکید بر دلیل عقل و بنای عُقلا در هندسه ادله نظام حقوق خانواده، در این مقاله بررسی میکنیم که آیا میتوان از این دو نهاد به مثابه منطقی برای بازنگری، اصلاح و تکمیل رویه حقوقی بهره برد. استفاده از این ادله در نظام حقوق خانواده به دلیل ماهیت خاص این نظام، همچون رسوخ اخلاق در آن و فقدان ضمانت اجرا در برخی احکام نظیر الزام به تمکین، ابهامات فراوانی به وجود آورده است، تا جایی که دکترین و دادرسها آنگونه که شایسته است متعرض مطلب نشدهاند و هیچگونه ضابطهای برای تنقیحش بیان نشده است. از اینرو، شناخت جایگاه این ادله در نظام حقوق خانواده به عنوان بخشی مهم از نظام حقوقی، کیفیت صحیح استناد دادرسها به آنها به عنوان دلیل قضایی، و تبیین سیاست حقوقی فوق اهمیتی وصفناشدنی دارد.دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30364820220220A Jurisprudential and Legal Study of the Criterion of Thaybubah in Womenواکاوی فقهی و حقوقی معیار ثیبوبت در زنان135156144092FAمرتضی خلیلیاستاد سطح عالی حوزه و دانشآموخته سطح چهار حوزه علمیه، قم، ایران.٠٩١٢٧٥٨٩٧٥٠Journal Article20211129There are differences of opinion as to the criterion of <em>thayyebah </em>(a widow or a divorcee), and basically, as to the women who are referred to as <em>thayyebah</em> and the group of girls who are called <em>bakerah </em>(virgin). Since these two terms are used opposite each other, many scholars in jurisprudential and legal books have explained only the criterion of <em>bakerah</em>, which consequently clarifies the meaning of <em>thayyebah</em>. Undoubtedly, this criterion has a great impact on how to choose a spouse, on the scope of spouses' authority, the amount of the wife's dower, the health of individuals, marital life, and society. In the law books that have dealt with this concept, marriage along with the removal of virginity has been mentioned as a sign of <em>thaybubah</em>, and the words of the jurists and their various references in different chapters imply four theories in this regard. Accepting each of these opinions in applying them to the controversial examples of virginity will have different effects and rulings. However, for the meaning of <em>thaybubah</em> as a characteristic that, with its existence, the guardian's permission is revoked in marriage, one cannot find any common ground between the chapter on the guardianship of father and grandfather and other jurisprudential chapters. Hence, we have to admit that the jurisprudential concept of <em>thaybubah</em> has different meanings; in the chapter on the guardianship of the fathers, the removal of virginity due to sexual intercourse causes <em>thaybubah</em>, and in other jurisprudential chapters, the removal of virginity is the criterion of <em>thaybubah</em>.در ملاک ثیبهبودن بانوان، و اینکه اصولاً «ثیبه» به چه زنانی اطلاق میشود و «باکره» به کدام دسته از دختران گفته میشود، محل اختلاف است. از آنجا که این دو اصطلاح در مقابل هم معنا میشوند بسیاری از علما در کتب فقهی و حقوقی فقط میزان باکرگی را تبیین کردهاند، که بالطبع معنای «ثیبوبت» نیز روشن میشود. بیشک تعیین این ملاک، در نحوه انتخاب همسر و مقدار اختیار هر یک از زوجین و میزان مهریه زن و در سلامت افراد، زندگی مشترک و بالتبع جامعه تأثیر بسیار دارد. در کتب حقوقی که به این مفهوم متعرض شدهاند ازدواج به همراه ازاله بکارت نشانه ثیبوبت بیان شده و از فحوای کلام فقها و اشارات متشتت ایشان در ابواب مختلف، چهار نظریه در این موضوع ثبت شده است. قبول هر یک از این آرا در تطبیق بر مصادیق بحثبرانگیز بکارت، آثار و احکام متفاوتی به همراه خواهد داشت. چه اینکه برای معنای «ثیبوبت» در سایر ابواب فقهی غیر باب ولایت أب و جد، و معنای «ثیبوبت» در باب ولایت أب و جد به عنوان وصفی که با بودنش، اذن ولی در ازدواج ساقط میشود، نمیتوان قدر جامعی پیدا کرد و ناگزیریم قائل به تفصیل در مفهوم فقهی «ثیبوبت» شویم؛ بدین صورت که ازاله بکارت به سبب دخول در باب ولایت ابوین سبب ثیبوبت است و ازاله بکارت در دیگر ابواب فقهی ملاک ثیبوبت است.