دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30364720210823Analysis of the Concept of "Soft Law" and Its Application in the Family Legal System from a Religious Perspectiveواکاوی مفهوم «حقوق نَرم» و جریان آن در نظام حقوقی خانواده از نگاه دینی727137088FAسید موسی موسویدانشجوی دکتری مطالعات زنان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانجواد حبیبیتباردانشیار گروه فقه و حقوق قضایی، جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران0000-0002-6215-1918محمود حکمت نیااستاد گروه فقه و حقوق، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایرانمحسن فتاحیاستادیار دانشکده زن و خانواده، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20200705The concept of "soft law" has faced difficulties from the beginning and different views have been expressed about it. Some do not consider "soft law" as a legal concept because it does not have the nature of a government obligation. On the other hand, others believe that this concept, despite not having a guarantee of criminal execution, is one of the legal concepts in which voluntary obligation is introduced instead of government obligation. Some have equated soft law with morality because of its binding nature. Using descriptive-analytical method, this research seeks to answer the question: what is the meaning of "soft law" and how does it flow in the family legal system from a religious point of view? To answer this question, while explaining the concept of soft law, we examined its conceptual relationship with hard law and morality, and after reaching the point that soft law has a legal meaning and is different from hard law and morality, we analyzed the application of soft law in the family from a religious perspective. Hence, we have shown that, from a religious point of view, not only "soft law" can be applied in the family law system, but also due to the unresponsiveness of hard law in the family law system and the lack of ethics in family relations, the basic principle in family law system is the softness of rights and laws.مفهوم «حقوق نَرم» از آغاز با دشواریهایی مواجه بوده و دیدگاههای متفاوتی درباره آن مطرح شده است. برخی، حقوق نرم را به دلیل نداشتن خصیصه الزامِ دولت، از مفاهیم حقوقی به شمار نمیآورند؛ در مقابل، برخی دیگر معتقدند این مفهوم با وجود نداشتن ضمانت اجرای کیفری، از مفاهیم حقوقی است که به جای الزام دولت، التزام داوطلبانه در آن مطرح است؛ برخی نیز حقوق نرم را به سبب داشتن قید التزام، همسان با اخلاق پنداشتهاند. این پژوهش با روش توصیفیتحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که: «حقوق نَرم» چه مفهومی دارد و جریان آن در نظام حقوقی خانواده از نگاه دینی چگونه است؟ برای پاسخ به این پرسش، ضمن تبیین مفهوم «حقوق نَرم»، رابطه مفهومی آن با حقوق سخت و اخلاق را بررسی کردهایم و پس از دستیابی به این نکته که «حقوق نرم»، مفهوم حقوقی دارد و با حقوق سخت و اخلاق متفاوت است، جریان حقوق نَرم در خانواده را با نگاهی دینی تحلیل کردهایم. بدینترتیب نشان دادهایم که، از نگاه دینی، نهتنها حقوق نرم در نظام حقوق خانواده، قابلیت جریان دارد، بلکه با توجه به پاسخگونبودن حقوق سخت در نظام حقوقی خانواده و همچنین فراگیرنبودن اخلاق در تنظیم روابط خانوادگی، اصل در نظام حقوق خانواده بر نَرمبودن حقوق و قوانین است.دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30364720210823Women's Account of the Difficulties of Legally Claiming Their Family Rightsروایت زنان از دشواریهای پیش روی مطالبهٔ قانونی حقوق خانوادگی خود2954137089FAاقدس براتیدانشجوی دکتری حقوق زن در اسلام، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانمنصوره زارعاناستادیار گروه مطالعات علوم اجتماعی و توسعه، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا ، تهران، ایرانشهره روشنیاستادیار گروه مطالعات علوم اجتماعی و توسعه، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا ، تهران، ایرانJournal Article20210811The purpose of this paper is to study the difficulties faced by women in claiming their family rights through law. The research has been done by qualitative method. Data were collected through semi-structured interviews with 21 women who had experience of marriage and marital life and were selected by purposive sampling. Data were analyzed using qualitative content analysis technique. According to the research findings, the legal difficulties of claiming women's family rights are included in four categories: the difficulties of using the terms of marriage contract, the dominance of the male view in drafting and enforcing laws, the inefficiency of family laws and the conflict between legal demands for rights with the continuation of a peaceful life. Accordingly, despite women's awareness of many of their family rights, mis-institutionalized attitudes and actions resulting from the cultural context of society, legal gaps, and the possibility of violating legal obligations play an important role in women not enjoying their rights.هدف پژوهش حاضر مطالعهٔ دشواریهای پیش روی زنان در مطالبهٔ حقوق خانوادگیشان از طریق قانون است. پژوهش با روش کیفی انجام شده است. دادهها با مصاحبهٔ نیمهساختاریافته با 21 نفر از زنانی جمعآوری شده که تجربهٔ ازدواج و زندگی زناشویی داشتهاند و به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند، و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، دشواریهای قانونی مطالبهٔ حقوق خانوادگی زنان در چهار مقولهٔ دشواریهای استفاده از شروط ضمن عقد، حاکمیّت نگاه مردانه در تدوین و اجرای قوانین، ناکارآمدی قوانین خانواده و تعارض مطالبهٔ قانونی حقوق با تداوم زندگی مسالمتآمیز، گنجانده شده است. بر این اساس، با وجود آگاهی زنان از بسیاری از حقوق خانوادگی خود، نگرشها و کنشهای نادرست نهادینهشده ناشی از اوضاع و احوال فرهنگی جامعه، خلأهای قانونی و امکان تخطّی و سرپیچی از تعهدات قانونی، نقش مهمی در بهرهمندنشدن زنان از حقوق خانوادگیشان دارد.دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30364720210823Jurisprudential and Legal Analysis of Article 957 of the Civil Code: Fetal Competence of Enjoymentتحلیل فقهی و حقوقی ماده 957 قانون مدنی: اهلیت تمتع جنین5579137090FAابوالفضل علیشاهی قلعهجوقیدانشیار گروه الاهیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانعبداله بهمن پوریاستادیار گروه الاهیات، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانراضیه پیشرو نصرآباد سفلیدانش آموخته کارشناسی ارشد الهیات، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانJournal Article20210120In Article 957 of the Civil Code, the legislator has spoken about fetal competence of enjoyment stating that the fetus enjoys civil rights, provided that it is born alive. It seems that there is no clear statement in this regard in jurisprudential texts. In this study, we try to answer the questions: Is the condition of being born alive valid only about inheritance or can it be generalized to all rules of pregnancy and fetus? What is the difference between inheritance and other rights related to pregnancy, which requires several rulings? In this article, based on religious and legal arguments, we have given appropriate answers to these questions and we have reached the conclusion that since the condition of the live birth of a fetus has religious reasons only for inheritance, the condition, by comparing other matters, cannot be generalized to contracts such as gift, peace, sale and endowment without a reason. And the spread of this condition to other contracts requires a reason which is missing, because inheritance is a legal event and is forcibly inherited by the heirs, but contracts are legal acts that are enacted by the legislator and have legal effect or are of an indefinite category that are not mentioned in the law. According to the theory of ownership transferring in contracts, the fetus becomes the owner from the time of transfer of ownership, and it does not matter if he is born alive or dead. As a result, the nature of contracts is different from inheritance. Thus, having multiple natures also requires multiple rulings. Consequently, in Article 957 of the Civil Code, it is better to reconsider the condition of the living birth of the fetus to enjoy civil rights.قانونگذار در ماده 957 قانون مدنی، از اهلیت تمتع حمل (جنین) سخن گفته است، بدین بیان که: حمل از حقوق مدنی متمتع میگردد، مشروط بر اینکه زنده متولد شود. به نظر میرسد در این باره نص صریح و روشنی در ادله فقهی وجود ندارد. در این پژوهش میکوشیم به این پرسشها پاسخ دهیم که: آیا شرطیت زنده متولدشدن حمل فقط درباره ارث صحیح است یا میتوان این شرط را به همه احکام حمل و جنین تعمیم داد؟ چه تفاوتی میان ارث با حقوق دیگر مربوط به حمل وجود دارد که احکام متعدد را خواهان است؟ در این نوشتار بر پایه ادله شرعی و حقوقی به این پرسشها پاسخ مناسب دادهایم و به این دستاورد رسیدهایم که چون شرط زنده متولدشدن جنین برای اهلیت تمتع، فقط در خصوص ارث دارای دلیل شرعی است، نمیتوان با قیاسکردن امور دیگر به ارث، این شرط را بدون دلیل به عقودی مانند هبه، صلح، بیع و وقف تعمیم داد و سرایت این شرط به دیگر عقود، به دلیل نیاز دارد که این دلیل مفقود است؛ زیرا ارث از وقایع حقوقی است و به صورت قهری به ملکیت ورثه درمیآید، ولی عقود از اعمال حقوقی هستند که قانونگذار آنها را وضع میکند و اثر حقوقی دارند یا از دسته غیرمعیناند که قانون اساساً به آنها اشاره نکرده است. با توجه به نظریه تملیکیبودن عقود، حمل از زمان تملیک مالک میشود و زنده یا مرده متولدشدن وی تفاوتی نمیکند. در نتیجه ماهیت عقود با ارث متفاوت است. بنابراین، داشتن ماهیت متعدد، احکام متعدد را نیز میطلبد. پس بهتر است در ماده 957 قانون مدنی در بحث شرطیت زنده متولدشدن جنین برای برخورداری از حقوق مدنی تجدید نظر صورت گیرد.دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30364720210823Ruling on Converting a Temporary Marriage into a Permanent One, Assuming that the Period is not Mentioned in the Formulaحکم تبدیل عقد نکاح موقت به دائم با فرض ذکرنکردن مدت در صیغه81104137091FAمحمد رسول آهنگراناستاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران0000-0003-1056-5606محمود گلآقاییدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20210217One of the indisputable principles of Shiite jurists regarding transactions is the compliance of contracts with intent. However, in Shiite jurisprudence, we encounter issues whose appearance is contrary to this rule, and some transactions have been ruled to be done, although they are against the intention of the contractors. Among these issues is the matter of converting a temporary marriage into a permanent marriage if the period is not mentioned due to forgetfulness, modesty or intentional abandonment. Since this is contrary to the rule of compliance of contracts with intent, the question arises as to how, when a person does not have the will to have a permanent marriage, the formula results in a permanent marriage. In this article, we re-read the reasons for converting a temporary marriage into a permanent one and try to say that, the documents and proofs of converting a temporary marriage into a permanent one are not reliable. Moreover, we put forward two new reasons to prove that permanent marriage does not take place. This article uses analytical method.
یکی از اصول مسلّم نزد فقهای شیعه در باب معاملات مسئلهٔ تبعیت عقود از قصد و نیّت است. با این حال، در فقه شیعه به مسائلی برمیخوریم که ظاهرشان با این قاعده مخالفت دارد و حکم به تحقق عقدی برخلاف قصد متعاقدین شده است. از جملهٔ این مسائل تبدیل عقد نکاح موقت به نکاح دائم در صورت ذکرنشدن مدت به سبب فراموشی یا حیا یا ترک عمدی آن است. از آنجا که این مسئله برخلاف قاعده تبعیت عقود از قصود بوده، این پرسش مطرح میشود که چگونه وقتی شخصی ارادهٔ نکاح دائم نداشته است، صیغهای که خوانده موجب پیدایش نکاح دائم میشود؟ در این مقاله ادله تبدیل نکاح موقت به دائم را بازخوانی میکنیم و در صددیم که بگوییم اولاً مستند تبدیل نکاح موقت به دائم دچار خدشه است؛ ثانیاً برای اثبات محققنشدن نکاح دائم دو دلیل جدید مطرح کردهایم. این مقاله از روش تحلیلی بهره جسته است.دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30364720210823Jurisprudential and Legal Review of the Right of the Adopted Child to Receive Alimony from the Legal Guardianبررسی فقهیحقوقی استحقاق فرزندخوانده بر دریافت نفقه از سرپرست قانونی105124137093FAاحمدرضا موسوی مصباح الشریعهکارشناس ارشد حقوق خصوصی، دانشگاه امام صادق ، تهران، ایراناحمد علی قانعدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه امام صادق ، تهران، ایرانJournal Article20210120Some citizens adopt a child through the legal process, thus committing themselves to providing for their material and spiritual needs. The adopted child is not considered the real child of the guardian and is not even one of his or her real relatives. For this reason, some believe that the means of alimony are missing and that the adopted child has no right to receive alimony from his guardian. On the other hand, man certainly needs someone to provide for him at a young age. Current laws also require the guardian to pay alimony. Therefore, at first glance, it seems that there is a conflict between this legal ruling and jurisprudence. In the present study, the authors reject this conflict. With a jurisprudential and legal approach and by collecting data through the library method, they have addressed the basics of the adopted child's right to receive alimony from his guardian. Finally, the guardian's commitment is introduced as the source of his duty to pay alimony.برخی شهروندان با طیکردن روند قانونی، کودکی را به فرزندخواندگی میپذیرند و بدینترتیب خود را متعهد میکنند که نیازهای مادی و معنویاش را تأمین کنند. فرزندخوانده، فرزند حقیقی شخص سرپرست محسوب نمیشود و حتی از اقارب حقیقی او هم نیست. به همین دلیل برخی معتقدند اسباب نفقه مفقود است و شرعاً فرزندخوانده، حقی بر دریافت نفقه از سرپرست خود ندارد. از سوی دیگر، مسلّماً انسانها در سنین کم نیاز دارند که کسی نفقهشان را تأمین کند. قوانین جاری نیز سرپرست را ملزم به انفاق دانسته است؛ لذا در نگاه اولیه به نظر میرسد که بین این حکم قانونی و فقه تعارض وجود دارد. نگارندگان در پژوهش پیش رو، این تعارض را مردود میدانند و با رویکردی فقهیحقوقی و با جمعآوری دادهها از طریق شیوه کتابخانهای، به مبانی استحقاق فرزندخوانده بر دریافت نفقه از سرپرست خود پرداختهاند. در نهایت، تعهد سرپرست را به عنوان منشأ تکلیف او مبنی بر انفاق معرفی میکنند.دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30364720210823Jurisprudential Study of the Ruling on Unity of Procedure in the Payment of Dower in Installments and the Wife's Right to Refuse Obedienceبررسی فقهی رأی وحدت رویه در تقسیط مهریه و حق امتناع زوجه از تمکین125147137094FAفاطمه ملکی بابهویزیدانشجوی دکتری، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایرانعصمت السادات طباطبایی لطفیاستادیار گروه فقه و مبنای حقوق اسلامی ، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایراننسرین کریمیگروه فقه و مبانی حقوق اسلامی،واحد قم،دانشگاه ازاد اسلامی،قم،ایرانJournal Article20210702According to the famous ruling of the jurists and Article 1085, the wife can refuse the first special obedience until she receives the dower. Sometimes, due to financial incapacity, the husband is not able to pay the dower, which in case of referring to the competent authorities and claiming incapacity, the court orders the dower to be paid in installments. In this case, the dispute over whether the wife's right of refusal still remains or not, led to the issuance of ruling on unity of procedure in the payment of dower No. 1387/05/22-708, according to which, until the last installment is paid, the wife has the right to refuse and is entitled to alimony. In the jurisprudential study of the issued verdict, the following results have been obtained: First, a considerable number of jurists, in the case of incapacity, do not consider the right to imprisonment valid and have accepted it only if the husband is financially capable. In addition, a group of jurists have considered heavy dowers as an obvious example of spendthrift transactions and have cast doubt on their legitimacy. According to the authors, in the current situation, acting in accordance with the ruling on unity of procedure is contrary to the requirements of the marriage and its inherent nature.طبق رأی مشهور فقها و ماده 1085 ق.م.، زوجه میتواند تا قبل از دریافت مهریه عندالمطالبه از تمکین خاص اول خودداری کند. گاه زوج به دلیل اعسار، قادر به پرداخت مهریه نیست که در صورت مراجعه به مراجع ذیصلاح و ادعای اعسار، دادگاه حکم به تقسیط مهریه میکند. اختلاف در اینکه در صورت اثبات اعسار و تقسیط مهریه حق امتناع زوجه همچنان باقی است یا نه، منجر به صدور رأی وحدت رویه به شماره 708-22/5/1387 شد که بر اساس آن، تا پرداخت آخرین قسط، زوجه حق امتناع دارد و مستحق نفقه نیز هست. در بررسی فقهی رأی صادرشده نتایج زیر حاصل شده است: اولاً تعداد در خور توجهی از فقها، در فرض اعسار زوج، حق حبس را از اساس معتبر نمیدانند و فقط در صورت توانایی وی، قائل به این حق شدهاند. بهعلاوه، گروهی از فقها، مهریههای کلان را مصداق بارز معاملات سفهی دانسته و در شرعیبودن آن، شبهه ایجاد کردهاند. به باور نگارندگان، در اوضاع و احوال فعلی، عمل به رأی وحدت رویه، خلاف مقتضای عقد نکاح و ماهیت ذاتی آن است.