دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30362320190823Investigating the Effect of Women's Gender in the Punishment of Exile from the Perspective of Jurisprudence and Iranian Approved Rightsبررسی تأثیر جنسیت زنان در مجازات تبعید از منظر فقه و حقوق موضوعه ایران727119201FAجواد حبیبیتباردانشیار گروه فقه و حقوق قضایی، جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران.اعظم خوش صورتاستادیار گروه مطالعات زنان و خانواده، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران .جواد خسرویدانشجوی دکتری مطالعات زنان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران .Journal Article20200617What is realized in the punishment of crimes, both <em>Ḥaddī</em> and <em>Non- Ḥaddī</em>, does not refer to gender, and the type of the crime can be raised regardless of the sex of the offender. However, after pondering over the jurisprudential texts and the Iranian approved rights in the punishment of exile, gender differences can be seen in the amount of punishment and also the way it is applied, which is the place of reflection and analysis of this article .From the perspective of jurisprudence and law, the general rule is based on the fact that women's gender has no effect on the proving arguments and their criminal responsibility, and does not inherently reduce or intensify this type of responsibility in legislation and punishment. Therefore, women are equal to men in criminal punishment; but in the case of punishments such as exile, gender can have an impact and there is a difference between men and women. The legislature, taking into account the gender of men or women in a specific or common crime, has determined the amount and quantity of punishment at the time of enactment, which is further and more severe for one sex, and milder and less for another. In this study, the effect of women's gender in the punishment of exile has been investigated, and the discounts and differences in regulations and punishments between men and women have been discussed separately. آنچه در مجازات جرایم، اعم از حدی و غیرحدی، تحقق پیدا میکند ناظر به جنسیت نیست و جنس جرم بدون لحاظ جنسیت مجرم قابلیت مطرحشدن دارد. اما پس از تأمل در متون فقهی و حقوق موضوعه ایران در مجازات حدی تبعید تفاوتهای جنسیتی در میزان مجازات و نیز نحوه اعمال آن به چشم میخورد که محل تأمل و تحلیل این نوشتار است. از منظر فقه و حقوق، قاعده کلی بر این پایه استوار است که جنسیت زنان تأثیری در ادله اثبات و مسئولیت کیفری آنان ندارد و ذاتاً سبب تخفیف یا تشدید این نوع مسئولیت در باب قانونگذاری و مجازات نمیشود. بنابراین، زنان همانند مردان، در مجازات کیفری یکساناند؛ اما در موضوع مجازات و کیفرهایی از قبیل تبعید، جنسیت میتواند تأثیر داشته باشد و بین زن و مرد تفاوت وجود دارد. قانونگذار با در نظر گرفتن جنسیت زن یا مرد در جرم مشخص، یا مشترک، میزان و کمیت مجازات را در زمان تصویب، تعیین کرده که نسبت به جنسی شدیدتر و بیشتر، و نسبت به دیگری خفیفتر و کمتر باشد. در این پژوهش تأثیر جنسیت زنان در مجازات تبعید بررسی شده و بهتفکیک به تخفیفها و تفاوتهای مقررات و مجازات مردان و زنان پرداخته شده است.دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30362320190823Criteria of Privacy in Imami Jurisprudence and Iranian Constitutional Law: Adaptation to Private Carملاکهای حریم خصوصی در فقه امامیه و حقوق اساسی ایران: تطبیق با خودروی شخصی2952119203FAعلی الماسیاستادیار گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.مرضیه محمدیان شیرمرددانشجوی دکتری مطالعات زنان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.Journal Article20200831The term <em>Ḥ</em><em>ar</em><em>ī</em><em>m</em> is applied to a place that must be protected and defended and no one has the right to invade it. On the other hand, a private car is also a property. Therefore, the owner of a personal car or someone authorized by him is allowed to take possession of his property. Most jurists allow only practical possession and consider some characteristics in the property or owner or the type of possession as an obstacle to the possession of property. Furthermore, since privacy is a part of a person's life that is determined and respected by law or custom, the same law can and is permitted to limit it if one's privacy disturbs another's security and comfort. Thus, although a personal car has the characteristics of property and privacy applies to it, not all the rights and freedoms of individuals are absolute and unconditional, and what is enshrined in law or custom that affirms privacy also restricts it.واژه «حریم» به مکانی اطلاق میشود که حمایت و دفاع از آن واجب است و کسی حق تعرض به آن را ندارد. از سوی دیگر، خودروی شخصی نیز حکم ملک را دارد. بنابراین، مالک خودروی شخصی یا کسی که اجازه مالک را دارد، مجاز به تصرف در مال خود است. غالب فقها، فقط تصرف کاربردی را مجاز میدانند و برخی خصوصیات در مال یا مالک یا نوع تصرف را مانع تصرف مال برمیشمرند. همچنین، با توجه به اینکه حریم خصوصی حدی از زندگی شخص است که قانون یا عرف آن را تعیین میکند و محترم میشمرد، همین قانون میتواند و مجاز است در صورتی که حریم خصوصی کسی مخل امنیت و آسایش دیگری شود، آن را محدود کند. بنابراین، اگرچه خودروی شخصی خصوصیات ملک را دارد و حریم خصوصی بر آن صدق میکند، اما تمام حقوق و آزادیهای اشخاص، مطلق و بدون قید و شرط نیست و آنچه از قانون یا عرف که حریم خصوصی را تصدیق میکند، همان نیز آن را محدود و مقیّد میکند.دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30362320190823Wife Disgust; Factors, Consequences and Solutionsانزجار زوجه؛ عوامل، پیامدها و راهکارها5376119205FAعلی محمدی جورکویهاستادیار گروه فقه و حقوق، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایران .Journal Article20200426One of the most dangerous harms to the fundamental and sacred institution of the family is the hatred and disgust of the wife, which has very undesirable consequences and a very destructive role towards this institution. The present article seeks to study the causes of this damage and its consequences and strategies to prevent it, using Islamic sources through content analysis and text interpretation and also benefiting from field research through investigation and data analysis. According to the findings of this study, forced marriage, husband violence and sexual dissatisfaction are among the causes of disgust and hatred of the wife that have consequences such as sexual crimes and spousal violence. Islamic criminal policy in order to prevent such crimes in the family includes strategies such as establishing the family on a solid foundation and strengthening its foundation before hatred and disgust in the wife, as well as considering legal and cultural solutions after the emergence of them in her.یکی از آسیبهای بسیار خطرناک نهاد اساسی و مقدس خانواده، تنفر و انزجار زوجه است که پیامدهای بسیار نامطلوب و نقشی بس ویرانگر برای این نهاد دارد. مقاله حاضر در صدد مطالعه عوامل این آسیب و پیامدهای ناشی از آن و راهکارهای پیشگیری از آن با استفاده از منابع اسلامی به روش تحلیل محتوا و تفسیر متن و بهرهمندی از تحقیقات میدانی به روش بررسی و تحلیل دادهها است. بر اساس یافتههای این تحقیق ازدواج تحمیلی، خشونت شوهر و نارضایتی جنسی از عوامل انزجار و تنفر زوجه است که پیامدهایی چون جرایم جنسی و خشونت همسر را به دنبال دارد و سیاست جنایی اسلام به منظور پیشگیری از این نوع جرایم در حوزه خانواده، راهکارهایی از قبیل بنیانگذاری خانواده بر پایههای مستحکم و استحکامبخشی بنیان خانواده برای مرحله پیش از بهوجود آمدن تنفر و انزجار در زوجه و راهکارهای حقوقی و فرهنگی برای مرحله پس از بهوجود آمدن تنفر و انزجار در زوجه اندیشیده است.دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30362320190823Investigating Gender Justice and Its Impact on Women's Employmentبررسی عدالت جنسیتی و تأثیر آن بر اشتغال زنان7797119207FAابراهیم قاسمیدانشآموخته دکتری مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.رقیه جمالودانشآموخته کارشناسی ارشد مطالعات زنان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.Journal Article20200406This study explores the views on gender justice and shows how consideration of the differences between women and men has an impact on women's employment. The concept of gender justice seeks to define justice between women and men in terms of situations and circumstances, and the different talents and responsibilities of men and women. The realization of justice depends on considering the situations and circumstances as well as the differences in the allocation of facilities, however, some believe only in gender equality. The purpose of this article is to answer two questions: First, is it possible to judge completely fairly and equally between people regardless of differences? Second, what is the impact of women's employment on life? In this paper, the following issues will be discussed: the concepts of equality, justice and the difference between them, entitlement justice, gender justice, justice from the perspective of law and religions, the distinction of justice from equality, the concept of gender from the viewpoint of psychologists, feminists and Islam, the concept of women's employment status in society, the causes and factors of women's approach to employment, the impact of women's employment on the individual, family and society, the impact of gender justice on women's employment, and finally the strategies in the field of women's and men's employment. The research method is analytical, critical and documentary.این تحقیق دیدگاههای مطرحشده درباره عدالت جنسیتی را میکاود و نشان میدهد در نظر گرفتن تفاوتهای میان زنان و مردان چه تأثیری بر اشتغال زنان دارد. مفهوم «عدالت جنسیتی» در صدد تعریف عدالت میان زنان و مردان با در نظر گرفتن اوضاع و احوال، و استعدادهای متفاوت و وظایف زنان و مردان است. تحقق عدالت منوط به لحاظکردن اوضاع و احوال، و تفاوتها در تخصیص امکانات است، اما برخی صرفاً به برابری جنسیتی قائلاند. هدف از این نوشتار پاسخ به دو پرسش است: آیا میتوان بدون لحاظ تفاوتها، کاملاً عادلانه و برابر میان افراد قضاوت کرد؟! تأثیر اشتغال زنان بر زندگی چیست؟ در این نوشتار مفاهیم «برابری»، «عدالت» و تفاوت این دو، عدالت استحقاقی و عدالت جنسیتی، عدالت در منظر حقوق و از دیدگاه ادیان، تمایز عدالت از مساوات، مفهوم «جنسیت» از دیدگاه روانشناسان، فمینیستها و اسلام، مفهوم جایگاه اشتغال زنان در جامعه، علل و عوامل رویکرد زنان به اشتغال، تأثیر اشتغال زنان بر فرد، خانواده و جامعه، تأثیر عدالت جنسیتی بر اشتغال زنان و در نهایت راهکارهایی در حوزه اشتغال زنان و مردان تبیین خواهد شد. روش تحقیق، تحلیلی، انتقادی و اسنادی است.دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30362320190823Explaining the Nature and Effects of Wife Alimony in Islamic Denominations with an International Approachتبیین ماهیت و آثار مترتب بر نفقه زوجه در مذاهب اسلامی با رویکرد بینالمللی99116119209FAمحمد جواد حیدریان دولت آبادیکارشناس حقوق، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران .رسول مظاهری کوهانستانیاستادیار گروه حقوق، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20190316In line with international rules and standards that call for family members to be completely independent of each other, Islamic law and jurisprudence (Article 1118) also seek to strengthen family ties with tools. Among these tools and mechanisms is the obligation of alimony for women on men; Islam has attached special importance to giving women financial rights, including alimony. According to verses and hadiths, alimony is obligatory on men. In this regard, except for minor issues such as the cost of treatment, there is a consensus among jurists. Therefore, this right can be claimed and enforced and if a man refuses to pay the alimony, it can be claimed as a legal issue with execution guarantee. In this study, what is examined comparatively using a descriptive analytical approach is the presentation of a clear and obvious model of the effects of alimony payment in the existing Islamic denominations.همگام با قوانین و معیارهای بینالمللی که اعضای خانواده را به استقلال کامل از یکدیگر فرامیخواند، قوانین و فقه اسلامی (ماده 1118 ق.م.) نیز در صددند پیوندهای اعضای خانواده را با ابزارهایی استوار کنند. از جمله این ابزارها و سازوکارها، وجوب نفقه زن بر مرد است؛ اسلام به دادن حق مالی زنان، از جمله نفقه، اهمیتی ویژه داده است. نفقه، به تصریح آیات و روایات، بر عهده مرد واجب شده است. در این زمینه، جز در موضوعات جزئی مثل هزینه درمان میان فقها اتفاق نظر وجود دارد. بنابراین، این حق را میتوان مطالبه و استیفا کرد و در صورت امتناع مرد از ادای آن، میتوان آن را در حکم موضوعی حقوقی که ضمانت اجرا دارد، مطالبه کرد. آنچه به شیوهای تطبیقی و با رویکرد تحلیلیتوصیفی در این پژوهش بررسی میشود، عرضه مدلی واضح و روشن از آثار مترتب بر انفاق همسر در مذاهبِ موجود اسلامی است.دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30362320190823A Comparative Study of the Condition of Sexual Disobedience of the Wife in Marriage Contract from the Perspective of Islamic Denominations and Its Effect on the Dissolution of Familiesبررسی تطبیقی شرط تمکیننکردن زوجه در عقد نکاح از دیدگاه مذاهب اسلامی و تأثیر آن بر انحلال خانوادهها117145119211FAآرزو رشیدیدکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.فرزاد پارسادانشیار گروه فقه و حقوق شافعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران .محمد علی حیدریدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد، نجفآباد، ایران.Journal Article20200318Marriage, like other contracts, has different effects, the most fundamental of which is undoubtedly the right to sexual pleasure. Because the requirement of marriage contract is the formation of a family and the establishment of a marital relationship is one of its main consequences. The condition of sexual disobedience negates the apparent and desirable effect of marriage contract and contradicts its customary meaning. This study examines the views of the five denominations in reviewing the condition of sexual disobedience in the marriage contract and considers sexual obedience as a requirement of the nature of the contract and not a requirement of its absoluteness (<em>I</em><em>ṭlāq</em>). Furthermore, it examines the requirement of the nature of marriage contract and the validity or non-validity of the condition of sexual disobedience from the perspective of Islamic denominations and scrutinizes the opinions of psychologists on the destructive effects of not having a marital relationship on the part of women.عقد نکاح، مانند سایر عقود، آثار متفاوتی به دنبال دارد که بیشک بنیادیترین آنها حق تمتع جنسی است. چون مقتضای عقد نکاح، تشکیل خانواده است و ایجاد رابطه زوجیت یکی از اصلیترین آثار مربوط به مقتضی است. شرط تمکیننکردن، اثر ظاهری و مطلوب عقد نکاح را نفی میکند و با مفهوم عرفیاش مغایرت دارد. این پژوهش دیدگاه مذاهب پنجگانه در مرور شرط تمکیننکردن در عقد نکاح را بررسی میکند و تمکین را مقتضای ذات عقد نکاح میداند نه مقتضای اطلاق عقد نکاح. همچنین، مقتضای ذات عقد نکاح و صحیحبودن یا نبودن شرط تمکیننکردن را از دیدگاه مذاهب اسلامی میکاود و عقاید روانشناسان را درباره تأثیرات مخرب نداشتن رابطه زناشویی از ناحیه زن بررسی میکند.