دانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30362420200220Extent of Criminal Protection for Vulnerable Parents against Domestic Violence based on Islamic Teachingsگستره حمایت کیفری از والدین آسیبپذیر در برابر خشونت خانگی با تکیه بر آموزههای اسلامی733127604FAحسن غرویدانشآموخته درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و دکتری فلسفه اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم ، قم، ایرانمحدثه مهرابیزادهدانشجوی دکتری مطالعات زنان، گرایش حقوق زن در اسلام، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانمحسن فتاحیاستادیار دانشکده زن و خانواده، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20201011The family, as the cornerstone of society, has a high status in the religious tradition and is the most important social institution and the fundamental factor in the progress and prosperity of the citizens of society. The Quran and Sunna, the main sources of Islamic jurisprudence and law, place special emphasis on respecting the rights of parents as the main pillars of the family. Domestic violence of children against parents shakes the foundation of the family. The question of this study is: What is the legal responsibility of children for domestic violence against parents and to what extent has the Iranian legal system been able to defend them against those who do not respect the privacy of parents? The purpose of this study is to investigate the policies of criminal accountability for crimes committed against parents, especially the elderly and the disabled, as well as their differential judicial protections. Despite the strong foundations in the criminalization of domestic violence against parents, it seems that the legislature has not made full use of this legal capacity. Therefore, it is necessary to consider a special place in criminal law to protect parents. An analysis of Iranian law reveals the weakness and ambiguity of rules relating to violence against parents. However, avoiding criminal inflation requires a more realistic view in attributing criminal liability. The present study, using library method in collecting information by descriptive-analytical approach, and exploring various aspects of the issue, analyzes the jurisprudential and legal fundamentals of the extent of legal protection of parents against domestic violence.خانواده به مثابه سنگ زیرین ساختمان جامعه، جایگاه رفیعی در سنت دینی دارد و مهمترین نهاد اجتماعی و عامل اساسی پیشرفت و شکوفایی شهروندان جامعه است. قرآن و سنت، به عنوان مصادر اصلی فقه و حقوق اسلامی، بر رعایت حقوق والدین به عنوان رکن اصلی خانواده تأکید ویژه دارند. خشونت خانگی فرزندان علیه والدین بنیان خانواده را متزلزل میکند. پرسش این پژوهش آن است که: فرزندان از نظر حقوقی چه مسئولیت کیفریای در برابر خشونت خانگی علیه والدین دارند و نظام حقوقی ایران تا چه میزان توانسته است از ایشان در برابر افرادی که حریم خصوصی والدین را محترم نمیشمرند، دفاع کند؟ هدف از پژوهش حاضر واکاوی سیاستهای پاسخدهی کیفری در قبال جرایم ارتکابی علیه والدین، بهویژه سالمندان و ناتوانان و همچنین حمایتهای قضایی افتراقی از آنها است. به نظر میرسد با وجود مبانی مستحکم در جرمانگاری علیه خشونت خانگی در برابر والدین، قانونگذار از این ظرفیت حقوقی استفاده شایانی نکرده است. لذا ضرورت دارد جایگاه ویژهای در قوانین کیفری برای حمایت از والدین در نظر گرفته شود. واکاوی قوانین ایران نشاندهنده ضعف و ابهام قوانین مربوط به خشونت علیه والدین است. با این حال، اجتناب از تورم کیفری اقتضا میکند در انتساب مسئولیت کیفری نگاه واقعبینانهتری داشته باشیم. پژوهش حاضر، با روش کتابخانهایاسنادی در مقام گردآوری، و رویکرد توصیفیتحلیلی در مقام داوری، با واکاوی ابعاد گوناگون این موضوع، به تجزیه و تحلیل مبانی فقهیحقوقی گستره حمایت حقوقی از والدین در برابر خشونت خانگی میپردازد.https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_127604_677cf084fa392f59cf9d454e2024742a.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30362420200220Precaution in Genealogy as a Jurisprudential Ruleاحتیاط در انساب به مثابه قاعدهای فقهی3563127606FAاکبر محمودیاستاد دانشگاه بینالمللی المصطفی، قم، ایرانJournal Article20200811Genealogy is one of the most important matters for human beings and Sharia. The jurisprudential rule of precaution in genealogy is due to this importance. Using descriptive-analytical method and library documents, this article explores the jurisprudential rule. The main reason for this rule is the independent rule of intellect and the conventional wisdom, and other evidences, including consensus, the purposes of Sharia, the practice of religious people, and the principle of precaution, confirm the rule of intellect and the conventional wisdom. Therefore, the ruling of the Sharia in this regard is as the guidance to the rule of intellect and the endorsement of conventional wisdom, and the Sharia does not have an authoritative ruling and independent law in this regard. The statement of important matters in religious texts such as genealogy is due to the emphasis on their importance. This jurisprudential rule is applied in legal and thematic doubts and regarding Muslims and non-military infidels and for the identification of the Prophet's (Ṣ) descendants. The principle of <em>Ib</em><em>āḥ</em><em>ah</em> (permissibility) is not applied in genealogy, for it is used where the subject is permissible by its nature and its prohibition is doubted due to the occurrence of external factors. Also, it takes place where the intellect is not able to recognize the badness independently, while the fundamental principle in genealogy is prohibition, and the intellect, in the lack of knowledge, recognizes the badness in genealogy.انساب از مهمترین امور نزد بشر و شرع است. قاعده فقهی احتیاط در انساب به دلیل همین اهمیت است. این مقاله با روش تحقیق توصیفیتحلیلی و اسناد کتابخانهای این قاعده فقهی را میکاود. دلیل اصلی برای این قاعده، حکم مستقل عقل و بنای عُقلا است و ادله دیگر، از جمله اجماع، مقاصد شریعت، سیره متشرعه و اصل احتیاط، مؤید حکم عقل و بنای عُقلا است. بنابراین، حکم شرع در این باره از باب ارشاد به حکم عقل و امضای بنای عُقلا است و شرع حکم مولوی و جعل مستقلی در این زمینه ندارد. تصریح در متون دینی به امور مهمی، مانند انساب، به سبب تأکید بر اهمیت آن است. این قاعده فقهی در شبهههای حکمی و موضوعی و راجع به مسلمانان و کافران غیرحربی و درباره سیادت جریان دارد. اصالت اباحه درباره انساب جریان ندارد؛ زیرا این اصل در جایی جریان دارد که موضوع بر حسب طبیعتش محکوم به اباحه باشد و در حرمت آن به دلیل عروض عوارض خارجی شک شود. همچنین، در جایی جریان دارد که عقل استقلال به قبح آن نداشته باشد، در حالی که اصل در انساب بر حرمت است و عقل در انساب، به قبح اقدام در صورت نداشتن علم حکم میکند.https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_127606_e0df6626eb466542986d5c95ba568f09.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30362420200220Analysis of Article 1056 of the Civil Code from the Perspective of Jurisprudence and Family Lawتحلیل ماده 1056 قانون مدنی از منظر فقه و حقوق خانواده6589127608FAابوالفضل علیشاهی قلعهجوقیدانشیار گروه الاهیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانفاطمه اکبریان چنارستان علیادانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانJournal Article20200804Preservation of lineage is one of the purposes of Sharia, which has become the criterion for legislating rulings in Islam. Within man, there is sexual desire, and to meet this need, marriage is placed. On the other hand, in order to preserve the institution of the family, Islam has banned and punished sodomy (homosexuality), which is detested by a healthy nature and religion, and which medically leads to physical, mental and spiritual illnesses. From the perspective of jurisprudence, sodomy has consequences for the issue of marriage, one of which is prohibition of a sodomite from marriage with the mother, sister and daughter of the person with whom he committed this act. In Article 1056 of the Civil Code, the legislator, following the jurisprudence, suffices to mention the general law, which prohibits marriage with the above-mentioned examples, and does not specify whether titles such as "boy" mentioned in the law are relevant or exemplary. Does this ruling include only three relative titles; mother, sister and daughter or does it also include breastfeeding titles? Do the reluctance and coercion that generally lead to the removal of responsibility, also remove the prohibition of marriage in this matter? What is the meaning of the "heinous act" mentioned in the narrations and the legal article? This study, by referring to jurisprudential sources and examining the reasons, seeks to eliminate the ambiguities mentioned in this legal article. At the end of the research, some suggestions have been made to amend Article 1056 of the Civil Code.حفظ و پاسداشت نسب، یکی از مقاصد شرع است که ملاک برای قانونگذاری احکامی در اسلام شده است. در درون انسان، نیروی جنسی وجود دارد و برای رفع این نیاز، ازدواج قرار داده شده است. از سوی دیگر، اسلام برای حفظ نهاد خانواده، لواط (همجنسگرایی) را که فطرت سالم و شرع از آن بیزار است و از نظر پزشکی به بیماریهای جسمی، روانی و روحی میانجامد، تحریم کرده و برای آن مجازات قرار داده است. از منظر فقه، لواط، پیامدهایی بر مسئله ازدواج دارد که بر این کار شنیع مترتب میشود. یکی از این آثار، حرمت ازدواج لواطکننده با مادر، خواهر و دختر فردی است که با وی این عمل را انجام داده است. در ماده 1056 قانون مدنی، قانونگذار به پیروی از فقه، به ذکر قانونِ کلی آن که حرمت تزویج با مصادیق یادشده است، بسنده کرده و مشخص نکرده است که آیا عناوینی مانند «پسر» که در قانون آمده است، موضوعیت دارد یا از باب نمونه ذکر شده است؟ آیا این حکم، فقط عناوین سهگانه نسبی (مادر، خواهر و دختر) را در بر میگیرد یا عناوین رضاعی را هم شامل میشود؟ آیا اکراه و اجبار که رافع مسئولیتاند، در این مسئله نیز رافع حرمت تزویجاند؟ مقصود از «عمل شنیع» مذکور در روایات و ماده قانونی چیست؟ این پژوهش، با مراجعه به منابع فقهی و بررسی ادله، در صدد رفع ابهامات یادشده در این ماده قانونی برآمده است. در پایان پژوهش، برای اصلاح ماده 1056 قانون مدنی پیشنهادهایی مطرح شده است.https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_127608_54de0e3fbc24fc17eaff4fae91e84cca.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30362420200220Examination of Family Rights Resulting from the Broadcast of the Accused's Image on Television during the Preliminary Investigation of the Crimeبررسی حقوق خانواده ناشی از پخش تصویر متهم از تلویزیون در مرحله تحقیقات مقدماتی جرم91111127610FAحمید رضا محمدیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، گروه فقه و حقوق، دانشکده علوم انسانی واحد یادگار امام خمینی، شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-5684-6214طاهره سلیمیاستادیار گروه فقه و حقوق، دانشکده علوم انسانی واحد یادگار امام خمینی شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانجبرائیل امیدیاستادیار گروه فقه و حقوق، دانشکده علوم انسانی واحد یادگار امام خمینی، شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200704Broadcast of the image of the accused in the preliminary investigation stage is prohibited, except for the cases authorized in Article 96 of the Criminal Procedure Code. For this reason, the national media when broadcasting news reports related to the crime blurs the face of the accused. This raises the following question: Does the release of these images violate family rights? To get the answer, in the first step, we examined the rate of identification of individuals in the checkered images broadcast on television with an experimental method. Then, using the Cochran's formula, in the statistical population of Tehran, we determined a sample size of 103 people with an error coefficient of 0.1%. Afterwards, by sampling multi-stage clusters, we selected individuals for the experiment, and by photographing and rasterizing their images, the degree of their identification in groups of families, relatives, friends and neighbors was tested. The obtained data and information were analyzed using SPSS software and Pearson correlation coefficient test, and the identification of individuals in the checkered images broadcast on television was confirmed in the target groups. In the second step, with the rules and principles of <em>L</em><em>āḍ</em><em>arar</em> (harmlessness), <em>Wizr</em> (personal punishment), protection of honor and privacy of persons, and also by using legal Article 14, 40, 97 and 96, the right of families to claim material and moral damages was proved. In addition, the criminal prosecution of the publishers of these images was demonstrated for revealing business secrets.پخش تصویر متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی، به جز مصادیق مصرح در ماده 96 آیین دادرسی کیفری، ممنوع است. به همین سبب رسانه ملی در زمان پخش گزارشهای خبری مرتبط با جرم، چهره متهم را تارشده منتشر میکند. این موضوع انگیزهای برای پاسخ به این پرسش شد که: آیا پخش این تصاویر باعث تضییع حقوق خانواده میشود یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ، در گام اول با روش آزمایشی میزان شناسایی هویت اشخاص را در تصاویر شطرنجی منتشرشده از تلویزیون بررسی کردیم. سپس، به وسیله فرمول کوکران، در جامعه آماری شهر تهران، با ضریب خطای ۰.۱ درصد حجم نمونه 103 نفر را تعیین کردیم. آنگاه با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، افراد را برای آزمایش انتخاب کردیم و با تصویربرداری و شطرنجیکردن تصویر افراد حجم نمونه، میزان شناسایی هویت این افراد در گروههای خانواده، فامیل، دوستان و همسایگانشان آزمایش شد. دادهها و اطلاعات بهدستآمده با استفاده از نرمافزار spss و با آزمون ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد و شناسایی هویت اشخاص در تصاویر شطرنجی منتشرشده از تلویزیون، در گروههای هدف تأیید شد. در گام دوم نیز با قواعد و اصول لاضرر، وزر، حفظ آبرو و حریم خصوصی اشخاص و استفاده از مواد قانونی 14، 40، 97، 96 حق خانواده برای مطالبه ضرر و زیان مادی و معنوی، و همچنین پیگیری کیفری منتشرکنندگان این تصاویر به جرم افشای اسرار شغلی اثبات شد.https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_127610_7d02e6ac12fa407f6dea65183c8e55dd.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30362420200220Fetal Civil Rights in the Family Systemحقوق مدنی جنین در نظام خانواده113139127611FAمحمد اسدیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایرانمحمد نوذری فردوسیهاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایرانعبدالله امیدیفرددانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20200718The rights of the fetus or child in the womb as a potential human being have delicate subtleties that are hidden from the eyes of families because of inattention and their unseen place in the womb. The result of neglecting these rights and not supporting the fetus that grows in the private environment of the family is the violation of his right and intentional abortions that we observe in many societies today. At first, it may be asked whether the fetus in the mother's womb also has rights. Findings show that the protection of human rights begins from the time of fertilization (not from birth), and in Islam a fetus as a human being enjoys various material and spiritual rights, such as security and health, the right to life, the right to name, the right of inheritance and making a will, the right of endowment and giving a gift even though endowment and giving a gift are independent. Using descriptive-analytical method, the present research is done based on library resources focusing on the Imāmi jurisprudence sources.حقوق جنین یا فرزند در رحم به عنوان انسان بالقوّه ظرافتهای دقیقی دارد که به دلیل مستتربودن و استقرار در رحم و بیتوجهی اشخاص از نگاه خانوادهها پنهان مانده است. نتیجه غفلت از این حقوق و حمایتنکردن از حملی که در محیط خصوصی خانواده رشد میکند، پایمالشدن حقوق حمل و سقطهای عمدی جنینی است که امروزه در بسیاری از جوامع شاهدیم. در نگاه اول چهبسا گفته شود: مگر حَمل یا جنین در رحم مادر هم حقوقی دارد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که حمایت از حقوق انسان از زمان انعقاد نطفه آغاز میشود (نه از زمان تولد) و حَمل در دین اسلام بسان انسان بالغ از حقوق مادی و معنوی مختلف، نظیر امنیت و سلامتی، حق حیات، حق نامگذاری و اهلیت تمتع از ارث، وصیت، وقف و هبه برخوردار است، اگرچه وقف و هبه به نحو استقلالی باشد. پژوهش حاضر با استناد به منابع کتابخانهای با محوریت منابع فقه امامیه صورت گرفته و به روش توصیفیتحلیلی است.https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_127611_c3defb5bf63e8f8653b70ba5950db179.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبمطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده2676-30362420200220Heavy Mehrs of Gold Coins: An Approach against Islamic Culture and Social Orderمهریههای سنگین سکه: رویکردی بر ضد فرهنگ اسلامی و نظم اجتماعی141166127612FAمحمد شکریعضو هیئت علمی گروه حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20200716<em>Mehr</em> is a gift that a husband gives to his wife and its philosophy in Islamic law and culture is to have a positive effect on creating and increasing love and compassion in couples' relationships. However, in the last two decades, with the advent of heavy <em>mehrs</em> in the form of gold coins, it has moved away from the philosophy of its creation and from its positive family approach; on the contrary, it has created an opposite approach, so that by spreading, it has become a cultural phenomenon that causes a change in spiritual and emotional views on the institution of the family turning it into a materialistic and utilitarian view.
This issue has weakened the foundation of families, and resulted in formal or emotional divorce. On the other hand, the current economic situation of the country due to economic sanctions and multiple price increase of gold coins in the short term, besides tempting the implementation of <em>mehr</em>, is a factor in growing the demand for gold coins and increasing their price in the market, which due to the role of this commodity and its prominence in society, has led to a general increase in the price of other commodities. Moreover, confiscation of the couple's property to receive the <em>mehr </em>will have a negative impact on manufacturing jobs in society. Undoubtedly, this situation is contrary to the public order and has necessitated a legal ban or restriction. This article seeks to review these issues.مهریه هدیهای است که زوج به زوجه میدهد و فلسفهاش در حقوق و فرهنگ اسلامی تأثیر مثبت در ایجاد و افزایش مهر و عطوفت در روابط زوجین است. اما در دو دهه اخیر با شکلگیری مهریههای سنگین در قالب سکه طلا، مهریه از فلسفه ایجادی و رویکرد مثبت خانوادگی فاصله گرفته و رویکرد متضاد با آن ایجاد کرده است، به نحوی که با اشاعه آن به پدیدهای فرهنگی مبدل شده که نتیجهاش تغییر نگاه معنوی و عاطفی به نهاد خانواده و تبدیل آن به نگاهی مادی و منفعتطلبانه است. این مسئله تضعیف بنیان خانوادهها، و طلاق رسمی یا عاطفی را موجب شده است. از طرف دیگر، وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور ناشی از تحریمهای اقتصادی و افزایش چندین برابری قیمت سکه در کوتاهمدت، علاوه بر وسوسهانگیزکردن اجرای مهریه، عاملی در افزایش تقاضا برای خرید سکه و کمک به افزایش بیشتر قیمت آن در بازار است که به دلیل نقش این کالا و دستکم شاخصبودنش در عرف، موجب افزایش عمومی قیمت سایر کالاها شده است. همچنین، توقیف سرمایه و بضاعت زوج برای وصول به مهریه نقش منفی بر کارهای تولیدی در جامعه خواهد گذاشت. این وضعیت بدون تردید مغایر با نظم عمومی جامعه است و تدارک منع یا تحدید قانونی را ضروری کرده است. این مقاله عهدهدار بررسی این مسائل است.https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_127612_0d942f3d5c747d8d6878bdb708981f6d.pdf