TY - JOUR ID - 131313 TI - تحلیل ساختار نظری اصل برابری در اندیشهٔ حقوق بشر سکولار و نقد مبانی استدلالی آن JO - مطالعات فقهی‌ حقوقی زن و خانواده JA - JWF LA - fa SN - 2676-3036 AU - شهرتاش, بهجت السادات AU - حکمت‌نیا, محمود AU - حبیبی‌تبار, جواد AD - دانشجوی دکتری مطالعات زنان، گرایش حقوق زن در اسلام، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران AD - استاد گروه فقه و حقوق، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار گروه فقه و حقوق قضایی، جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 3 IS - 6 SP - 7 EP - 29 KW - اصل برابری KW - برابری زن و مرد KW - ساختار نظری اصل برابری KW - مفهوم برابری انسان‌ها KW - اصل برابری در اندیشهٔ سکولار KW - حقوق بشر DO - N2 - مقالهٔ حاضر ساختار نظری «اصل برابری» در اندیشهٔ حقوق بشر سکولار را از منظر فلسفهٔ حقوق می‌کاود و به پرسش از مفهوم دقیق برابری همهٔ انسان‌ها و نیز برابری زن و مرد، و کنکاش در مبانی، مفروضات و ادلهٔ اصل برابری در آثار متفکران دوران مدرن و معاصر می‌پردازد. تعیین چارچوب مفهومی مشخص و ارزیابی پشتوانهٔ استدلالی اصل برابری از اهداف این پژوهش است که به روش اسنادی انجام شده است. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد: اولاً در متون حقوق بشری واژهٔ «برابری» بدون وضوح مفهومی، به نحو کلی و انتزاعی به‌ کار رفته که همین اشکال موجب ابهام در مرحلهٔ تقنین شده است؛ ثانیاً بر استدلال برهانی و تجربی مبتنی نبوده و جنبهٔ استدلالی‌اش خدشه‌پذیر است. لذا اندیشه‌ورزان دوران مدرن و معاصر، اصل برابری را به نحو مفروض و متأثر از گفتمان آرمانی حاکم پذیرفته‌اند. بررسی حاضر همچنین مؤید آن است که در ساختار نظری سکولاریسم مادی‌گرا به دلیل تفاوت‌های عینی افراد، میان دیدگاه‌های حقوق بشری و معرفت‌شناختی این رویکرد، ناهمخوانی وجود دارد و اصل برابری همهٔ انسان‌ها، از جمله زن و مرد بدون پذیرش رکن مشترک انسانی، یعنی حقیقت مجرد تأییدشده در آموزه‌های وحیانی، اثبات‌پذیر نیست. UR - https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_131313.html L1 - https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_131313_b9ba9600f43e9c31359a6709f7560d7c.pdf ER -