%0 Journal Article %T تحلیل ساختار نظری اصل برابری در اندیشهٔ حقوق بشر سکولار و نقد مبانی استدلالی آن %J مطالعات فقهی‌ حقوقی زن و خانواده %I دانشگاه ادیان و مذاهب %Z 2676-3036 %A شهرتاش, بهجت السادات %A حکمت‌نیا, محمود %A حبیبی‌تبار, جواد %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 3 %N 6 %P 7-29 %! تحلیل ساختار نظری اصل برابری در اندیشهٔ حقوق بشر سکولار و نقد مبانی استدلالی آن %K اصل برابری %K برابری زن و مرد %K ساختار نظری اصل برابری %K مفهوم برابری انسان‌ها %K اصل برابری در اندیشهٔ سکولار %K حقوق بشر %R %X مقالهٔ حاضر ساختار نظری «اصل برابری» در اندیشهٔ حقوق بشر سکولار را از منظر فلسفهٔ حقوق می‌کاود و به پرسش از مفهوم دقیق برابری همهٔ انسان‌ها و نیز برابری زن و مرد، و کنکاش در مبانی، مفروضات و ادلهٔ اصل برابری در آثار متفکران دوران مدرن و معاصر می‌پردازد. تعیین چارچوب مفهومی مشخص و ارزیابی پشتوانهٔ استدلالی اصل برابری از اهداف این پژوهش است که به روش اسنادی انجام شده است. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد: اولاً در متون حقوق بشری واژهٔ «برابری» بدون وضوح مفهومی، به نحو کلی و انتزاعی به‌ کار رفته که همین اشکال موجب ابهام در مرحلهٔ تقنین شده است؛ ثانیاً بر استدلال برهانی و تجربی مبتنی نبوده و جنبهٔ استدلالی‌اش خدشه‌پذیر است. لذا اندیشه‌ورزان دوران مدرن و معاصر، اصل برابری را به نحو مفروض و متأثر از گفتمان آرمانی حاکم پذیرفته‌اند. بررسی حاضر همچنین مؤید آن است که در ساختار نظری سکولاریسم مادی‌گرا به دلیل تفاوت‌های عینی افراد، میان دیدگاه‌های حقوق بشری و معرفت‌شناختی این رویکرد، ناهمخوانی وجود دارد و اصل برابری همهٔ انسان‌ها، از جمله زن و مرد بدون پذیرش رکن مشترک انسانی، یعنی حقیقت مجرد تأییدشده در آموزه‌های وحیانی، اثبات‌پذیر نیست. %U https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_131313_b9ba9600f43e9c31359a6709f7560d7c.pdf