@article { author = {Sajadi Amin, Sayyed mahdi}, title = {Father’s Pemission in Temporary Marrriage of Adolescent’s Virgin Maid}, journal = {Jurisprudential - legal studies of woman and family}, volume = {1}, number = {1}, pages = {117-140}, year = {2018}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2676-3036}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In most of the juridical debates, the guardianship of the father in the marriage of anadolescent’s virgin maid has been considered necessary without any distinctionbetween temporary marriage and permanent marriage. Examinig the relatedtraditions that are the main causes of differences in ju rists’ views, however, revealsthat the domain of guardianship is more limited in temporary marriage thanpermanent marriage. The traditions can be classified into five group and they allshow that when a maid is capable of managing her affairs independently, she isindependent in getting marriage, whether temporary or permanent. But if she is notable to, and is under the control of his father (Bayn ul Abavayn) and defloration isgoing to be done in marriage, the permission of the father is necessary; he shouldconsider the interests of the maid. Yet when penetration is not going to happen inmarriage, the guardian permaiion is not necessary and the virgin maid can marry onher own choice. }, keywords = {Guardian Permission,Temporary Marriage Contract,Virgin maid,Temporary marriage,legal guardian,guardianship}, title_fa = {اذن ولیّ در عقد موقت باکِره رشیده}, abstract_fa = {در بیشتر مباحث فقهی، ولایت ولیّ در ازدواج دختر باکره رشیده، بدون تفکیک بین عقد دائم و موقت مطرح شده است. ولی با مراجعه به روایات این باب، که دلیل اصلی و منشأ اختلاف‌نظر فقها است، روشن می‌شود که حدود و گستره ولایت ولیّ در عقد موقت، محدودتر از عقد دائم است. این روایات بر پنج دسته‌اند و از مجموع آنها فهمیده می‌شود که اگر چنین دختری در مدیریت شئون زندگی و تصمیم‌های مهم خود مستقل باشد و به تعبیر روایات، مالک امر و نفس خود باشد، در ازدواج هم مستقل است، چه دائم و چه موقت، و اگر در امور مذکور مستقل نباشد و به تعبیر روایات، «بین الأبوین»، یعنی تحت اختیار و نظارت آنها باشد، اگر ازدواج او به قصد دخول و ازاله بکارت باشد، اذن ولیّ به‌عنوان حکم تکلیفی لازم است و ولیّ فقط در صورتی می‌تواند به چنین ازدواجی رضایت دهد که احراز کند چنین ازدواجی برای دختر مصلحت دارد. اما اگر این ازدواج به قصد نزدیکی و ازاله بکارت نباشد، اذن ولیّ در آن معتبر نیست و دختر رشیده، می‌تواند مستقلاً به چنین ازدواجی اقدام کند.}, keywords_fa = {اذن ولیّ,عقد موقت,باکره رشیده,ازدواج موقت,ولیّ قهری,ولایت}, url = {https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_80212.html}, eprint = {https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_80212_db6933898abff7ee0ff7272b26593ded.pdf} }