per
دانشگاه ادیان و مذاهب
مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده
2676-3036
2018-09-21
1
1
9
38
80199
Original Article
ظرفیتهای فقه و حقوق خانواده در همگرایی حقوقی جهان اسلام
Jurisprudence and Family Law Capacities in Legal Convergence of Muslim’s World
جواد حبیبیتبار
prof.javadhabibitabar@yahoo.com
1
سیامک قیاسی
sqiasi52@gmail.com
2
دانشیار فقه قضا جامعة المصطفی
مربی پژوهشگاه حقوق جامعة المصطفی
خانواده باسابقهترین اجتماعی است که منبع تغذیه اجتماعات بزرگ انسانی از جنبههای مختلف است. این نهاد حقوقی، پیچیده و چندساحتی است. نظامهای حقوقی بزرگ دنیا، علیرغم تفاوت در بنیانشان، کوشیدهاند اهمیت و اقتضائات خاص آن را در منظومه کشورهای متبوعشان در نظر بگیرند و به خانواده در قاموس قوانین خویش توجه کنند. در اسلام نیز حقوق خانواده بخش مهمی از احکام و اخلاق را تشکیل میدهد. بر این اساس، بازخوانی و بررسی ظرفیتهای حقوق خانواده در اتحاد حقوقی جهان اسلام مسئلهای ضروری است. در این مقاله میکوشیم ضمن پرداختن به جایگاه حقوق خانواده در نظام حقوقی اسلام، نقش حقوق خانواده را به عنوان یکی از ظرفیتهای موجود زمینهساز اتحاد حقوقی جهان اسلام مطمح نظر قرار دهیم. بر این اساس، پس از تبیین مشترکات محل اجماع در فرآیند پژوهش به مصادیقی طبق فتاوای مشهور فریقین در این زمینه میپردازیم و امکان تقریب در غیرمشترکات با دخالتدادن حقوق اسلامی و لزوم رعایت حق تحفظ را بررسی میکنیم. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیلیتوصیفی و مبتنی بر اطلاعات کتابخانهای است.
Family is the oldest community that is the origin of large human society fromdifferent aspects. This large institution that is influenced by its complex topic, and isconstituted of human communities, is a complicated category that legal systems ofthe world, despite their disagreements in the basics, have considered its importancein their countries’ principles. In Islam, family law constitutes an important part oflaws and ethics. So it is necessary to study and reread the capacities of family law inlegal unity of Muslim’s world. In the present article, we are to examine the status offamily law in Islam and its role in unifying Muslim’s world. So after clarifying thecommonalities, we deal with the evidence of both sects, and seek to approach thenoncommonalities by using the Islamic law and observing reservation right. Themethod of the research is analytical-descriptive and is based on library information
https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_80199_f21fbbdc932008519abcf467b01b28f0.pdf
حقوق خانواده
نظام حقوق اسلامی
حقوق تطبیقی
اتحاد حقوقی
encounter
Family Law
Islamic Law System
Comparative Law
Legal Unity
per
دانشگاه ادیان و مذاهب
مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده
2676-3036
2018-09-21
1
1
39
58
80200
Original Article
پیشدرآمدی مقایسهای بر حقوق مسئولیت مدنی در روابط زوجین
A Comparative Preview of the Rights of Civil Liability in the Relations of Couples
سید مهدی دادمرزی
dadmarzism@yahoo.com
1
استادیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه قم
به طور کلی بحث مسئولیت مدنی در روابط زوجین از مباحث بکر در حقوق مسئولیت مدنی ایران است. در این مقاله با نگاهی مقدماتی و کلی به این مسئله، اهمیت این موضوع را نشان میدهیم و قابلیت مطرحکردن این موضوع را حتی در خصوصیترین روابط زن و شوهر تبیین میکنیم. همچنین با معرفی پارهای از مفاهیم مربوط به بحث، مبانی مسئله را بیان میکنیم. در این خصوص، برای اولین بار «دکترین مصونیت و در واقع، ممنوعیت اعضای خانواده از طرح دعوای مسئولیت مدنی (قهری) علیه یکدیگر» را که میراث حقوق کامنلا است، مطرح میکنیم. بهویژه این نظریه در دو نظام حقوقی آمریکا و انگلستان بسیار مطرح است که نشان دادیم آثار و حتی خود دکترین مذکور هنوز در انگلستان و آمریکا پابرجا است. به هنگام تبیین موضع حقوق داخلی مبنی بر پذیرفتهنبودن این نظریه و مبانی آن در عین شناسایی نقش آموزههای اخلاقی در قلمرو حقوق مسئولیت مدنی و معرفی مصادیقی از این تأثیر در فقه امامیه، به ریشه مغفولمانده مسئله در حقوق غربی پرداختهایم و آن را عبارت از فقدان شناسایی تاریخی مالکیت زن و زوجه دانستهایم.
In general it seems that the topic "civil liability in the relations of couples" is one of the new areas of Iranian law studies. In this article I have provided a preliminary look to this issue, while demonstrating the importance of subject, especially in sex relations between couples, and with referring to the sources of Shiite jurisprudence and foreign articles it have been introduced some subjects to improved researches on civil liability in family law. Then I took a look at some important terms and principles that are concerned with this topic. So i have introduced at the first time, an important common law Doctrine that called the" Doctrine of inter spousal tort immunity" with the reflect of this doctrine in English and American legal systems until present days. During the explaining of Iranian law system approach to this theory I have mentioned critically the root of doctrine in Western law.
https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_80200_75210c18a86fd726d8cea2b19d1cb90a.pdf
مسئولیت مدنی
ضمان قهری
مسئولیت غیرقراردادی
حقوق خانواده
خطای مدنی
دکترین مصونیت
Civil Liability
Torts Law
Family Law
Common Law
Doctrine Of Immunity
per
دانشگاه ادیان و مذاهب
مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده
2676-3036
2018-09-21
1
1
59
78
107142
Original Article
عدالت جنسیتی به مثابه یک مفهوم تفسیرپذیر و نامتعین
Gender Justice
فریبا علاسوند
alasvand@wrc.ir
1
استادیار گروه مبانی نظری جنسیت مرکز مطالعات و تحقیقات زنان
اگرچه عدالت جنسیتی امروزه از سوی گفتمانهای رقیب در کشورهای اسلامی و غیراسلامی به کار رفته، نیازمند تدقیق نظری و تحلیلی است. پرسش مقاله این است که «آیا عدالت جنسیتی مفهوم بسنده و مورد اتفاقی برای رسیدن به هدف مشترکِ رفع ستم علیه زنان است؟». با بررسی مقالات و نوشتههایی که از عدالت جنسیتی برای تحلیل، نظریهپردازی یا راهبرد استفاده کردهاند، این نتیجه به دست میآید که مفهوم مذکور به معنای واحدی استعمال نشده است. تفسیرپذیری گسترده آن، که خود تابعی از تفسیرپذیری و عدم تعین دو مفهوم عدالت و جنسیت در فضای نظری معاصر است، به نبود تفاهم کافی در مطالعات زنان و رویکردهای حقوقی درباره زنان منجر شده است؛ امری که خود را بیشتر در رویکردهای اسلامی و غیراسلامی نشان میدهد. برای اثبات این ادعا دو بُعد را بررسی کردهایم: 1. سابقه کاربست عدالت جنسیتی در اسناد و مکتوبات خارجی و بینالمللی مربوط به زنان و 2. تلقی محققان ایرانی از عدالت جنسیتی.
Although the gender justice has been employed by opponent discourses in Islamic and non-Islamic countries, it is in need of alyzingly scrutinizing. There is raised a question mark over if gender justice is a comprehensive term to arrive at a common ground of ending up the oppression againts women. Investigating articles and texts having been utilizing that word so as to analyze, theorize or make strategies, it can be inferred that the term is not used in the same sense, but indicate variant concepts. its expansive interpretability subject to the interpretability and indeterminacy of thetwo terms, justice and gender, in the theoretical contemporary age, has led to the lack of adequate understanding in women' studies and legal approaches toward women, what can be more observed between Islamic and non-Islamic atittudes. To prove the statement, the paper is to deal with the following two aspects:1. the background of applying "gender justice" in international and foreigndocuments about women.2. Iranian researchers' perception of "gender justice".
https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_107142_29c7359260e4532f454d42355c181905.pdf
عدالت جنسیتی
اسناد بینالمللی
نظریه عدالت
جنسیت
برابری
Gender Justice
International Documents
Justice Theory
Gender
equality
per
دانشگاه ادیان و مذاهب
مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده
2676-3036
2018-09-21
1
1
79
96
107143
Original Article
جنسیت و مجازات در فقه و حقوق ایران
Gender and Punishment in Iran’s Law and Jurisprudence
اعظم خوشصورت
a.khoshsorat@yahoo.com
1
محمد خان کاظمی
mkazemi1434@gmail.com
2
استادیار گروه حقوق زن در اسلام دانشگاه ادیان و مذاهب
ایران ، قم ،جامعه المصطفی مدرسه عالی فقه تخصصی
با عنایت به یکسان بودن ماهیت زن و مرد، زنانگی و مردانگی عنصر تأثیرگذاری در ارتکاب جرم و مجازات مجرم به نظر نمیرسد؛ اما با تأمل در متون جزایی اسلام و پیرو آن قانون مجازات ایران، روشن میشود که جنسیت در مجازات، اعم از معافیتهای مجازاتی، نحوه اجرای مجازات و حتی میزان مجازات تأثیرگذار است. برای دستیابی به اینکه آیا زنان مشمول معافیتها یا تخفیفات هستند یا مردان و اینکه کدامیک بیشتر مورد عنایت شارع مقدساند، احصای تمام مصادیق مجرمانه، که در آنها تفاوت مجازات بین زنان و مردان وجود دارد، لازم است. در این نوشتار معافیتها یا تخفیفات مجازاتی زنان و مردان به صورت مستقل بررسی و روشن شد که در زنا با محارم، همجنسبازی زنان (مساحقه)، ارتداد و قیادت تخفیفاتی شامل زنان شده و در سرقت از مال فرزند، قذف و قتل او و نیز در زنای همسر، تخفیف شامل حال مردان است. با این همه، حائز اهمیت است که تأثیر جنسیت در مجازات به هیچ وجه ناشی از نگاه تبعیضی قانونگذار یا شارع نیست.
At first glance, due to the identicalness of the nature of men and women, it doesn’t seem that feminity and masqulinity have any important efffect on commiting crime and punishment. However, studying the Islamic criminal texts and Iran’spunishment law reveals that gender plays a role in punishment: punishment exemption, way of punishment, and even the degree of punishing. To find out whether women are exempted or mitigated, or men are also exempted, and which ones are suported by Shariah, it is necessary to reckon al the criminal cases that differ in men and women. The present article studied the exemption and mitigation of punishment in men and women separately. It comes to the conclusion that ere are some mitigations of punishment for women in crimes such as incest, lesbianism, apostasy, and there are some reduced punishments for men in the crimes such as theft of children, qazf, murder of the children, and adultery. The important point is that gender has not any role in different legislation of punishment
https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_107143_e7c5e3a05efd49bd637fdde0b5e42f09.pdf
جنسیت
مجازات
تفاوت زن و مرد
حقوق جزا
فقه
Gender
Punishment
Differences of Man and Woman
Criminal law
Jurisprudene
per
دانشگاه ادیان و مذاهب
مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده
2676-3036
2018-09-21
1
1
97
115
107141
Original Article
«تابعیت و جنسیت» تأملی در نگاه جنسیتی به تابعیت فرزندان در حقوق ایران
Nationality and Gender: A Gender-Based Perspective on the Children''''''''''''''''s Nationality in the Iranian Laws
مصطفی دانش پژوه
mdanesh@rihu.ac.ir
1
دانشیار گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
تفاوت نقش نسب پدری و مادری در اعطای تابعیت ایرانی «تولدی» و «تبعی» به فرزندان در قوانین تابعیت ایران سبب شده کسانی که مسائل حقوقی را بیشتر از منظر جنسیتی مینگرند، قانون تابعیت ایران را به طور کلی، یا دستکم در موارد مذکور، به تبعیض جنسیتی متهم و محکوم سازند و با جهتگیری تساویگرایانه (بیشتر فمینیستی)، خواستار اصلاح قوانین موجود شوند. این مقاله با تحلیل منطقی مواد قانونی مربوط و تأمل در دیدگاه فوق، به این نتیجه میرسد که 1. نظام قانونی تابعیت ایران بر تفاوت استوار نیست و در بسیاری از موارد تساوی حاکم است. 2. در موارد اختلاف و تفاوت، از جمله در موارد مذکور، تفاوت صبغه و ماهیت جنسیتی ندارد. 3. تفاوتهای مذکور پشتوانه منطقی و قانعکنندهای ندارند، بنابراین اصلاح قانون با استفاده از راهحلهای منطقی ـ حقوقی ضروری به نظر میرسد.
The difference between the patrilineal and matrilineal roles in terms of granting theIranian nationality by birth and subordinate nationality to the children in the Iraniannationality laws has led those whose perspective on the legal issues is a genderbased view to condemn the Iranian nationality laws to the gender discrimination, asa whole, or at least, in the mentioned cases and they are seeking a modification ofthe current laws with an equality-based orientation (often feminist orientation). Aftera logical analysis of related logical materials and thinking of mentioned perspective,this article concludes: First, the legal system of Iranian nationality is not based onthe difference and in many cases, it is based on the equality; second, in the cases ofdifference, such as mentioned cases, the difference does not have a gender nature;third, the mentioned differences are not based on logical and convincingfoundations, so it is important to modify the laws by logical-legal solutions
https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_107141_47131e5326b2d371e921ce8cfdabeb6c.pdf
حقیقت تابعیت
تابعیت و جنسیت
تساوی جنسیتی در تابعیت
تفاوت جنسیتی در تابعیت
Truth of Nationality
Nationality and Gender
Gender Equality in Nationality
Gender Inequality in Nationality
per
دانشگاه ادیان و مذاهب
مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده
2676-3036
2018-09-21
1
1
117
140
80212
Original Article
اذن ولیّ در عقد موقت باکِره رشیده
Father’s Pemission in Temporary Marrriage of Adolescent’s Virgin Maid
سید مهدی سجادی امین
msajjadiamin@yahoo.com
1
استادیار گروه فقه و حقوق مرکز مطالعات زن و خانواده
در بیشتر مباحث فقهی، ولایت ولیّ در ازدواج دختر باکره رشیده، بدون تفکیک بین عقد دائم و موقت مطرح شده است. ولی با مراجعه به روایات این باب، که دلیل اصلی و منشأ اختلافنظر فقها است، روشن میشود که حدود و گستره ولایت ولیّ در عقد موقت، محدودتر از عقد دائم است. این روایات بر پنج دستهاند و از مجموع آنها فهمیده میشود که اگر چنین دختری در مدیریت شئون زندگی و تصمیمهای مهم خود مستقل باشد و به تعبیر روایات، مالک امر و نفس خود باشد، در ازدواج هم مستقل است، چه دائم و چه موقت، و اگر در امور مذکور مستقل نباشد و به تعبیر روایات، «بین الأبوین»، یعنی تحت اختیار و نظارت آنها باشد، اگر ازدواج او به قصد دخول و ازاله بکارت باشد، اذن ولیّ بهعنوان حکم تکلیفی لازم است و ولیّ فقط در صورتی میتواند به چنین ازدواجی رضایت دهد که احراز کند چنین ازدواجی برای دختر مصلحت دارد. اما اگر این ازدواج به قصد نزدیکی و ازاله بکارت نباشد، اذن ولیّ در آن معتبر نیست و دختر رشیده، میتواند مستقلاً به چنین ازدواجی اقدام کند.
In most of the juridical debates, the guardianship of the father in the marriage of anadolescent’s virgin maid has been considered necessary without any distinctionbetween temporary marriage and permanent marriage. Examinig the relatedtraditions that are the main causes of differences in ju rists’ views, however, revealsthat the domain of guardianship is more limited in temporary marriage thanpermanent marriage. The traditions can be classified into five group and they allshow that when a maid is capable of managing her affairs independently, she isindependent in getting marriage, whether temporary or permanent. But if she is notable to, and is under the control of his father (Bayn ul Abavayn) and defloration isgoing to be done in marriage, the permission of the father is necessary; he shouldconsider the interests of the maid. Yet when penetration is not going to happen inmarriage, the guardian permaiion is not necessary and the virgin maid can marry onher own choice.
https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_80212_db6933898abff7ee0ff7272b26593ded.pdf
اذن ولیّ
عقد موقت
باکره رشیده
ازدواج موقت
ولیّ قهری
ولایت
Guardian Permission
Temporary Marriage Contract
Virgin maid
Temporary marriage
legal guardian
guardianship
per
دانشگاه ادیان و مذاهب
مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده
2676-3036
2018-09-21
1
1
141
170
80215
Original Article
بررسی فقهیحقوقی حق حضانت اطفال
Jurisprudential and legal Analysis of Custody of a Child
علی شریفی
majooya@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فقه و حقوق قضایی جامعة المصطفی
در این مقاله سعی شده است تعریف حضانت از لحاظ فقهی روشن، و زوایای مختلف آن بررسی شود. این مسئله که حضانت حق است یا تکلیف و اسقاطپذیر است یا خیر، از مباحثی است که در این مقاله درصدد پاسخ به آن بودهایم. به زعم نگارنده، حضانت برای مادر حق و برای پدر حق توأم با تکلیف است. به همین دلیل از جانب مادر اسقاطپذیر و از جانب پدر اسقاطناپذیر است؛ مدت حضانت برای هر یک از پدر و مادرِ طفل، یکی دیگر از مباحثی است که بیشترین حجم این مقاله را به خود اختصاص داده و به این نتیجه منتهی شده است که برخلاف دیدگاه مشهور فقها، حق حضانت تا هفت سال بدون تفکیک میان پسر و دختر به مادر اختصاص دارد و بعد از آن با پدر است، مگر اینکه مصالح طفل طور دیگری ایجاب کند. در ضمن، روشن شده است که این فتوای مشهور که حق حضانت مادر با ازدواج او از بین میرود از پشتوانه استدلالی محکم و استواری برخوردار نیست.
The present article tries to define custody clearly and specify its different aspects.The researcher is to clarify whether the custody is right or is responsibility or is itwaiver or nonwaiver. The author maintains that custody is a right for mother andis right and responsibility for father; so it is waived from mother and is not waivedfrom father. Period of time of the custody of mother and father is another subjectthat has been dealt with in detail. The conclusion is that despite the common ideaof jurists, the right of custody is for mother up to 7 years, be a boy or a girl and afterthat it is with the father, unless the interests of the child requires different decision.Also it has been revealed that the claim that after mothers’ marriage her custody islost is undocumented
https://zan-khanevade.urd.ac.ir/article_80215_bc7602966cc0ddba76c12f47bdb2cfca.pdf
حضانت
حق
تکلیف
ولایت
custody
Right
Responsibility
guardianship